Voorstelling Helden

In November 2025 gaf Eigen Wijs twee concerten met als thema HELDEN. In deze verrassende, veelzijdige voorstelling nam tiener Ewout ons mee op een zoektocht naar wie hij wil zijn. In de wereld van nu, waar alles lijkt te draaien om carrière en likes op social media, ontmoette hij anderen die hem met vallen en opstaan helpen en gezelschap houden. Maar wie zijn nu de echte HELDEN? Koor Eigen Wijs bracht in deze voorstelling lichte muziek van overal, cabaretesk of met een dubbele bodem. Meerstemmig, solo, een moderne rapversie, met ‘spoken word’ en beeldmateriaal. Het koor zocht in deze voorstelling zowel muzikaal als theatraal nieuwe uitdagingen op. En dat hebben we geweten. We hopen dat we het publiek hebben kunnen vermaken met onze kunsten. Intussen is het koor alweer druk bezig met de voorbereiding voor een nieuw concert.

♫ Recensies van bezoekers ♪

Carine:
"Met veel plezier bezocht ik de voorstelling ‘HELDEN’. Als publiek werd je voortdurend verrast door een breed scala aan repertoire, arrangementen, wisselen van kleding en decor. Dit samenspel verliep allemaal zo soepel: daar is duidelijk hard aan gewerkt en wierp zijn vruchten af. Dat er ook ruimte was voor solo’s, spoken word en zelfs rap was heel verrassend. Grote complimenten aan iedereen die meewerkte aan de voorstelling. De titel ‘Helden’ was volop van toepassing: de grootste helden waren ze zelf."

Annie en Koos
"Vol verwachting reden wij richting Elst om te gaan genieten van het optreden van koor Eigen Wijs in theater de KIK. Het bleek een muzikaal verhaal van een tiener Ewout, op zoek naar het doel van zijn leven. Hij begon heel onzeker maar groeide tijdens het verhaal uit tot een ‘held’. De keuze van de liedjes was goed passend bij het verhaal en mooi uitgevoerd. Ook door de choreografie, de aankleding van het podium en de zangers werd de intentie van het verhaal duidelijk weergegeven. De koorleden zongen mooi, zij zongen zich meerstemmig door het verhaal heen en ook de solo’s waren succesvol. Het was een mooie middag, wij hebben ervan genoten." 

Els
"Als ik terugdenk aan de voorstelling, denk ik: elke voorstelling is beter dan de voorgaande. Er zat een mooie verhaallijn in. Begin en einde gaven een mooi contrast van "selfie" naar "wij". Sommige zangers ontroerden me, niet omdat ze perfect zongen, maar door de openheid en kwetsbaarheid waarmee ze zich lieten horen en zien. Je kunt zien dat jullie goed met elkaar zijn. De vreugde spatte ervan af."

Wendy
"Ik was erg verrast door de voorstelling HELDEN van koor Eigen Wijs. Ik had een traditioneel koor optreden verwacht, maar dit was een complete show met alles erop en eraan. Overal was over nagedacht en afgestemd, van kleding tot licht en geluid, theater componenten, solo’s en choreografie. Het samenspel was heel mooi en heel knap dat alles uit het hoofd ging. Ik heb genoten van deze verrassende en complete voorstelling."

Marjan en Pieter
"Wat een leuke, boeiende middag zagen we bij koor Eigen Wijs met hun productie ‘Helden’. Pakkende nummers rond een herkenbaar thema, met veel dynamiek en waar nodig met bravoure of juist ingetogen gezongen. Het originele decor, de gevarieerde kleding, staging en soepele changementen maakten het af. Smaakvolle begeleiding door professionele musici (piano en percussie). Het plezier in zingen spat van het podium af en is van begin tot eind een feest om naar te kijken en te luisteren. Hulde!"

Merel
"Al vele jaren kom ik bij de concerten van koor Eigen Wijs en ook dit concert heb ik weer genoten! Alle nummers waren verbonden door het thema Helden en vertelde een goed verhaal. Mooi samenspel van stemmen, afwisselende choreografie en een goede mix van genres maakten dat ook dit concert weer voorbij vloog. Ik kijk nu al uit naar de volgende!"T